Self-Care

Self-Care

Zelfzorg – of iets lekker bekkender: ‘Self-Care’, kom ik de afgelopen tijd opvallend vaak tegen op het internet (met name op Pinterest). Het idee staat me zeker aan, maar alle logjes en artikelen die ik erover heb gelezen schoten in mijn ogen op sommige punten tekort.. Dus bij deze; Mijn eigen poging tot een Self-Care log ;)

 

Wat is Self-Care?

Self Care kan je -zoals ik het me voorstel- zien als het water waarmee je je geluks- zaadjes en bloembollen water geeft. Het mag het liefst met regelmaat gebeuren. We weten allemaal wat het gevolg is van het vergeten van -bijvoorbeeld- je kamerplant (nou, ja; ‘bijvoorbeeld’.. mijn eigen kamer-varen is/was er zelf getuige van..).

Er zijn ook tijden geweest dat ik niet alleen mijn groene kamerplant-vrienden vergat, maar dat ik ook mezelf (een beetje) uit het oog verloor. Ik denk dat iedereen die tijden wel gekend heeft, toch? Dan weet je ook dat je op een gegeven moment ‘op’ raakt (‘uitgedroogd’) en je met je vergeetachtigheid geconfronteerd wordt.

 

Waarom Self-Care?

Voorafgaand aan het moment waarop het allemaal ‘even teveel’ wordt, vindt er meestal een hoop plaats. Niet alleen onopgemerkt ‘in’ jezelf, maar vooral ook om je heen – anders zou je de onrust wel opmerken die ondertussen door je lichaam en geest woekert.

Self Care is dus vooral belangrijk op die momenten dat je er het minst tijd/zin/aandacht voor hebt. Maar mocht ik je op een rustiger momentje getroffen hebben, dan is nú natuurlijk de mooiste kans om uitdroging voortaan te voorkomen.

 

Hoe?

Door van Self Care een hardnekkige gewoonte te maken!

 

 

In deze post som ik de gebieden waar Self Care (in mijn visie) uit bestaat op; inclusief een paar ideeën/voorbeelden om mee aan de slag te gaan – zodat je geen enkel deel van jezelf meer uit het oog verliest.

 

 

De 6 Self-Care – Gebieden

 

Spiritueel

Emotioneel/Mentaal

Lichamelijk

Omgeving

Sociaal

Intellectueel

 

Bij het lezen van bovenstaand rijtje kan je zelf waarschijnlijk al nagaan wat voor Zorg helpend zou zijn bij de Self Care gebieden. Misschien kom ik toch nog met wat suggesties op de proppen waar je zelf nog niet aan had gedacht – maar die je wél wat lijken.

 

 

Spirituele Self-Care

– Soulwork/ Zielenwerk: Soulwork is ‘kort’ samengevat het ‘teruggaan’ naar- of –  het ‘vinden’ van- je wezenlijkste Zijn – Je ziel, kern, bron, Goddelijkheid enzovoorts (waar jij je het beste in kan vinden!) – Om vervolgens je héle Zijn -the good and the ‘bad’- te ontdekken, begrijpen en te accepteren (en niet te vergeten: lief te hebben) zodat je je band met de Eenheid/het Goddelijke/Moeder Natuur kan herstellen en je in balans en vrede kan leven.

– ‘In tune’ leven: Raar hoe ver we van de natuur af zijn komen te staan.. We worden wakker gehouden door het licht van beeldschermen, we gaan op vakantie naar een warm oord omdat de winter hier zo koud is, groenten en fruit zijn steeds vaker ongeacht het seizoen verkrijgbaar – en ga zo maar door. In de stad mag je al blij zijn als de gemeente bomen langs je straat heeft geplant! Meer met de natuur ‘mee leven’ brengt je dichter bij jezelf – en je biologische klok (o.a.) zal er ook blij mee zijn :)

 

Emotionele/Mentale Self-Care

– Letten op je Self-Talk: Hoe je tegen jezelf praat -je toon, wat je precies zegt, hoe je jezelf aankijkt in de spiegel e.d.- is van grote invloed op je welzijn. Veel mensen (waaronder ik) zijn vaak hun eigen grootste vijand..  Alleen al de bewustwording van wat je jezelf nou precies allemaal verteld kan zorgen voor flinke verbetering.

– Het bijhouden van een Journal: Door je gedachten neer te pennen, je emoties te verwoorden of door zelfs maar op te schrijven wat je vandaag hebt gedaan creëer je een hoop rust in je hoofd. Daarnaast heeft Journaling nog schrikbarend veel andere voordelen -ook voor je welzijn-. Denk aan o.a. begrip voor jezelf, zelfinzicht en minder stress.

 

Lichamelijke Self-Care

– Experimenteer met je dieet: Veel mensen zijn wel ergens intolerant voor, het lijkt de laatste tijd zelfs wel een ‘hype’. Ondanks de rage-achtige reputatie zou het zomaar kunnen dat jij bij die ‘veel mensen’ hoort. Zelf knap ik enorm op wanneer ik zuivel laat staan! – Waarom vegetarisch (op z’n tijd) een goed idee is hoef ik je denk ik niet uit te leggen ;)

– Ga naar buiten: Frisse lucht bestaat binnenshuis nauwelijks tot niet. Het merendeel van de huishoudens ventileert nou eenmaal niet goed (genoeg). Frisse lucht is sowieso goed voor je, maar de zonneschijn en de Vitaminen D die daarbij komen kijken net zo zeer! Zelf heb ik een Vitamine D tekort gehad. Tegen deuren aanlopen, depressiviteit, sterretjes voor mijn ogen en meer van dat soort ongein zijn destijds gelukkig snel verholpen – ’n goeie les, zeg maar.

 

Omgevings- Self Care

– Organiseer en/of Minimaliseer: Je kent vast de drukte die door je hoofd kan razen in een chaotische omgeving wel. Een opgeruimd huis is inderdaad een opgeruimd hoofd. Verdiep je eens in de kunst van het ‘organizen’: genoeg mensen die er helemaal los in gaan en jou de nodige tips bieden. Mocht dat nog niet ‘opgeruimd’ genoeg zijn dan kan je de stap naar minimalisme nemen: zo min mogelijk bezittingen en zo veel mogelijk kwaliteit(tijd).

– Geniet: Dankzij je zintuigen kan je van het leven genieten – zet dat ook in! Vrolijk jezelf op met je favoriete geurtjes of kalmeer jezelf met een vleugje lavendel of natuurlijke wierook. Trakteer jezelf op een salade, smoothie, snack of home-made maaltijd (ruikt ook lekker!). Knuffel met je partner/kat/hond/buurman.. of -mocht de buurman je enige optie zijn- draag zachte kleren.

 

Sociale Self Care

– Verricht een goede daad: Niet alleen een goed gevoel voor de ander, maar ook voor jou! Steun een goed doel, vraag iemand hoe het gaat, help iemand met een klusje, geef die vriend(in) eens een dikke, gemeende knuffel en vooral: ben er met je aandacht bij – sociale media is bijvoorbeeld niet zo héél ‘sociaal’..

– Luister: Afwachten tot je weer aan het woord mag zijn – eigenlijk niet zo netjes.. Door te luisteren -écht te luisteren- versterk je je sociale banden, je empathische vermogen en je aandachtigheid. Jij hebt toch ook wel eens van die momenten dat je gewoon een luisterend oor nodig hebt? Begin door dat ook eens voor een ander te zijn :)

 

& Last but not least:

 

Intellectuele Self Care

Lees: Wanneer je leest werkt je voorstellingsvermogen, je fantasie, op volle toeren. Je betreedt een wereld die alleen in jouw hoofd bestaat. Magie, toch? En een goede brain work-out, lijkt me zo.

Onderzoek en bestudeer: Ben nieuwsgierig, dan beleef je nog eens wat!

 

Volg:
Anne

Hi! Mijn naam is Anne (26) • Nieuwsgierig – Chaoot – Cat Lady – Tarotiste – BuJo-Addict – Pagan – Samenwonend – Uitpluizer – Filosoof-ish (etc) • Altijd blij met jouw ‘2 cents’, dus laat vooral een berichtje achter :)

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.